Nyttigt fredagsmys

Det är lätt hänt att man överdoserar det vita sockret under helgen, men om man vill bromsa in lite är ett tips att prova varva lösgodiset med egna, lite nyttigare, alternativ.

De här recepten nedan är alla lätta att svänga ihop och alla kommer älska dem. De både gör gott och smakar gott! Prova slå in dina hembakta godisar i ett vaxat papper, då känns det lite mer som en riktig godisbit, eller lägg ett papper i botten av en skål deyt blir både vackert och inbjudande. Många av recepten är både glutenfria och laktosfria och ännu godare än den vanliga varianten!

Istället för läsk:
Cherry Lemonade 
Chokladmilkshake på Cashewnötter
Strawberry Shake

Istället för vanlig glass:
Glass på frysta ärtor
Matcha Green Tea Glass
Frozen Fruit Pops

Nyttiga efterrätter:
Chokladmousse med körsbär och nötströssel
Glutenfri Chokladtårta 

Gott och nyttigt till tv-kvällen:
Nyttiga Glutenfria Superfood Chokladbollar  
Cookie Dough-Tryfflar på Kikärtor
Raw Chocolate Fudge 
Bounty Bars


Helgbrunch för hela familjen!

Snart är det helg igen och vad passar då bättre än en härlig, dignande brunch med hela familjen samlad?

Här nedan hittar du Leilas allra bästa hälsosamma brunch-recept som passar alla i familjen, även de som är känsliga mot gluten eller laktos och de små familjemedlemmarna som ibland kan vara rätt kräsna. 

Mango Chia Smoothie – Den här fantastiska färgklicken till smoothie älskar barnen och den är full med nyttigheter som proteiner, mineraler och omega-3 syror.

Rostat levainbröd med krämig avokado och chiliflakes är en av Leilas absoluta favoriter till frukost – både mättande och enkelt. 

Fruity Chia Granola – Otroligt god rostad granola med chiafrön och torkade frukter som banan, gojibär och blåbär.

Granola med Choklad – Det här är en riktig favorit bland barnen, choklad till frukost – kan det bli bättre? Den här granolan är busenkel att göra och är självklart fri från vitt socker, ett mycket bättre alternativ alltså till söta färdigköpta frukostflingor.

Glutenfria bananscones – Precis lika enkla som vanliga scones, men saftigare och lite nyttigare. De är alltid godast nygräddade, men om det mot förmodan blir några över går de jättebra att frysa färska.

Recepten kommer från Leilas bok The Fresh Foodie, där du hittar fler fräscha, enkla och goda recept.


Nyttiga bars och bollar till sportlovet!

Ladda med nyttig bars och bollar helt utan tillsatt socker till sportlovet. Dessa nyttiga godsaker är enkla och roliga att baka tillsammans med barnen och passar utmärkt att ta med i en liten burk som ett energifyllt och nyttigt mellanmål till skidbacken eller efter ett bad på badhuset under sportlovet. Pröva gärna dessa utvalda godbitar:

Maca Bliss Balls
Bounty Bars
Nutty Snickers Bars
Nyttiga superfood-chokladbollar
Energy Powerbar


Fyra värmande drycker i kylan!

Nu när kylan är här är det lite extra mysigt efter en dag i backen att krypa upp i soffan framför brasan med en värmande dryck att njuta av. Här hittar du några av Leilas recept på varma drycker, både med och utan alkohol!

Varm choklad med kardemumma
Mammas Irish Coffee
Kryddig mexikansk choklad med chipotle
Varm choklad med Strohrom

Tips! Om man ska på vinterpicknick kan man ta med sig en glasburk med ovispad grädde. Skaka den och simsalabim blir grädden lättvispad!