Foto: David Loftus

Rödbetor

Rödbetor innehåller både mineraler och fytokemikalier som gör att man blir mer motståndskraftig mot infektioner. Ökar även cellernas syreupptagning och är fulla med fibrer.


Foto: David Loftus.

Groddar

Groddar blir mer och mer populärt tack vare sitt höga näringsinnehåll och för att det är busenkelt att grodda själv. De innehåller vitaminer, mineraler, livsviktiga enzymer och protein.


Foto: David Loftus

Bönor

Bönor och linser är fulla av protein och fibrer, minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar och stabiliserar blodtrycket.


Foto: David Loftus.

Broccoli

Broccoli är rikt på järn, kalcium, C-vitamin, Evitamin, folat och fibrer. Broccoli är även fullt av antioxidanter som hämmar utvecklingen av cancer.


Foto: David Loftus

Granatäpple

Granatäpple är en av de frukter som är rikast på antioxidanter, och forskning visar att granatäpple har direkta hälsoeffekter mot både cancer, åderförkalkning och blodpropp, för att bara nämna några.


Foto: David Loftus

Olivolja

Olivolja är rik på enkelomättat fett, innehåller även antioxidanter och hjälper till att minska det onda kolesterolet LDL.


Foto: David Loftus

Pekannötter

Pekanötter innehåller otroligt mycket bra fetter som är omättade. De innehåller även protein och kostfibrer men också mineralet zink. 


Foto: David Loftus

Chiafrön

Chiafrön är superlivsmedlet från Mexiko som är fyllt med både protein, mineraler och kalcium. 1–2 matskedar chiafrön innehåller mer omega 3 än en portion lax, och fröna är även rika på antioxidanter.


Foto: David Loftus

Ingerfära

Ingefära är en nyttig ört som ökar blodflödet i kroppen, bidrar till att sänka högt blodtryck, är bra för matsmältningen och hämmar inflammationeri kroppen.


Foto: David Loftus

Grönkål

Grönkål innehåller mer kalcium än mjölk, är rikt på omegafettsyror, bidrar till att minska det onda kolesterolet och hjälper även vår lever att må bättre.


Foto: David Loftus

Hallon

Hallon är fiberrika och hjälper därför automatiskt till att reglera kolesterolet. De innehåller dubbelt så mycket ellaginsyra som jordgubbar gör. Ellaginsyra har visat sig kunna förebygga cancer och även minska tillväxten av cancerceller.