In Lifestyle
Gör egen nyttig glass

Gör din egen nyttiga glass, vet ja!

Vem vill inte äta glass varje dag? Det vill jag i alla fall. De här glassarna är något vi brukar göra hemma på kvällarna när suget sätter in. Det bästa med med dem är att de är supergoda och att de faktiskt enbart innehåller nyttigheter så de kan man njuta av när som helst. Jättebra till kidsen också om man vill vara försiktig med tillsatser och färgämnen. Dessutom så kan du boosta din hemgjorda glass med superfood ingredienser som bär, nötter, frön, kokos och mycket mer. Clean eating rules!

Det är dessutom otroligt enkelt. Allt du behöver är att se till att ha frysen fylld med godsaker som frysta bär, mango och framför allt skivad fryst banan (som gör din glass både krämig och matig. Banan är en grym konsistens-givare faktiskt. Avokado är också väldigt bra (kanske något oväntat, men utmärkt för både smak och krämighet). Här kan ni klicka er till mina favoriter…

 

 

 

Här är bara några av mina favoritingredienser till hemgjord glass som även är superfood!

Blåbär är superbäret som innehåller mängder av vitaminer och mineraler. I det lilla blåbäret hittar du C-vitamin, B-vitamin, kalcium och fosfor. Blåbäret är dessutom helt gratis under säsong, det är bara att bege sig ut i skogen och plocka för att frysa in. Bären innehåller mycket kostfibrer och minskar risken för inflammation i tarmen.

Jordgubbar innehåller C-vitamin och är väldigt järnrika och innehåller även folsyra. De går att hitta i frysdisken året om, de frysta jordgubbarna är faktiskt ibland till och med mer näringsrika (som på vinterhalvåret) än de färska eftersom de plockats solmogna och frusits in.

Hallon är fiberrika och hjälper dig att reglera kolesterolet i kroppen. De innehåller dubbelt så mycket ellaginsyra som jordgubbar gör. Ellaginsyra förebygger cancer och har visat sig minska tillväxten av cancerceller.

Hasselnötter är rika på magnesium, fibrer och vitaminet folat.

Pekannötter innehåller som många nötter mycket bra omättade fetter, protein och kostfibrer men även mineralet zink.

Sesamfrön och Tahini är rika på omättat fett, protein och antioxidanter.

Mango är en fantastisk tropisk frukt som är rik på antioxidanter. Den går att köpa både färsk och fryst i småbitar vilket är perfekt att plocka fram ur frysen när man ska göra sin egen turboglass. Mangon är dessutom är full med C-vitamin och fibrer.

Bananer är den mest perfekta ingrediensen till att göra hemgjord glass. Den är dessutom både näringsrik och bra för tarmfloran. Frys den i skivor och mixa den till glass tillsammans med bär eller jordnötssmör.

Avokado är även den en superfrukt, med mycket vitaminer, mineraler, fibrer, nyttiga fettsyror och antioxidanter.

Körsbär innehåller massor av C-vitamin och antioxidanter. De sägs även motverka ledvärk och gikt. Nu kan man även köpa dem frysta i mataffären. Frysta bär och grönsaker innehåller ofta mer näring än färska (när det inte är säsong) eftersom de har frusits in när de är solmogna.

Senaste inläggen

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Translate »

Var först med att få reda på det senaste från Leila Lindholm.

Tack!